KGB (kamera garnityr burlesk) eller mannen som försvann

Rubriken syftar på tv-programmet "Rakt På" med K-G Bergström, som sändes i går i SVT2. Jag tänkte vara ytlig i dag och i huvudsak kommentera studions dekor.

Den var fel och gräslig. K-G Bergström är till det yttre ingen färgstark person. Har man, som jag, bläddrat lite färganalysen underbara värld, så vet man att färgval när det gäller kläder, kan få en människa att lysa om det är rätt färger.
Med fel färger blir en människa förfulad och/eller försvinner.

Samma effekt erhålles, när man placerar människan K-G Bergström, i en fullständigt felaktig studiodekor. Men det är värre än så, studiodekoren är fel för alla! Ta skrivbordet, eller var det var, som exempel. En gigantisk kornblå plastgrunka, ofunktionell och obegriplig, kontrasterar starkt mot de övriga färgerna i studion: rött och svart. Och där sitter K-G och vår statsminister som små gnomer, och pratar terroristhot mot Riksdagshuset.

Ett av dekorskaparens mål, har väl varit att just skapa en stark kontrast. Men det är feltänkt och man har totalt missat att dekoren måste harmoniera med programmets innehåll, syfte och de medverkande personerna.
Om SVT vill att K-G´s program skall bli en framgång, så måste man ändra dekoren totalt. Den måste förstärka programmets seriositet och lyfta K-G och hans gäster fram i focus.

En sak som återkommande stör mitt estetiska sinne, är dessa tv-studios som är som hangarer. Särskilt nyhetsprogrammen har, även internationellt, placerats i hangarformat. Inredningen blir därefter: stora tomma golvytor, gigantiska "skrivbord" och gigantiska bakgrunder där det helst skall vara en massa tv-skärmar och folk som ränner fram och tillbaka.

Jag förstår naturligvis att man tror, att  ju större vi verkar desto bättre tror folk att vi är. Någon som känner igen detta beteende?? Tyvärr går "gigantismen" hem hos många. Men inte hos mig, Blance de Ville, som är en luttrad kvinna och som anser att "Less is More".
Nu har jag ett sådant flyt i skrivandet, att risken är överhängande att jag blir för långrandig. Så därför får min vita fjäderpenna vila och jag slutar för i dag. 



Svenska Dagbladet      Expressen

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0